Vyrob si sám
Jistě se shodneme na tom, že již samotná práce v dílně je pro dítě přínosem a její výsledek není až zase tak důležitý. Na druhou stranu je pravda, že práce bez jasného cíle, také není zcela správnou cestou. Nejprve se tedy děti učí s nářadím pracovat, poznávají jeho funkci a vlastnosti. V určité fázi (a často již vcelku brzy) je však dobré začít pracovat na konkrétních výrobcích.
Vždy se snažme, aby dílna pro děti byla místem kde se pracuje pokud možno samostatně. V dílně by mělo dítě o své práci přemýšlet a vlastní výrobek by si mělo s naší pomocí také samo vymyslet. Buďme partnerem a pomocníkem v pozadí. To, že se výrobek z nějakého důvodu nepozdává rodiči neznamená, že není podle představ dítěte. Nikoho nikam netlačme. Nechme děti v rozumné míře chybovat. Chyba je přítel, je to zkušenost, která pomůže najít správný směr.
Hračka, kterou si dítě vyrobí samo a vlastníma rukama, je často ta nejoblíbenější. Vydrží si s ní hrát opravdu dlouho a hodnota, kterou pro něho má je nedocenitelná.
Dětská dílna a skutečné nářadí
Pokud tedy chceme s dětmi s nářadím pracovat a naučit je s ním správně zacházet, tak je potřeba mít skutečné funkční nářadí. Prostě potřebujeme, aby nářadí opravdu fungovalo a dělalo to co má dělat. Těžko se naučíme pracovat s něčím co nefunguje…
Tady ovšem nastává malý problém, protože dětská dílna by samozřejmě měla být vybavena nářadím velikostně přiměřeném věku dětí – mělo by jít o skutečné nářadí pro děti. Pokud pominu různé plastové hračky a sady lépe či hůře zpracovaných napodobenin, tak skutečně funkční dětské nářadí jsem v obchodech ještě moc neviděl. Musíme tedy trochu experimentovat a v běžné nabídce nářadí prostě vybrat to, které by se dětem hodilo do rukou. Někdy sedí lépe, někdy hůře. Každopádně z vlastní zkušenosti vím, že možné to je. Nářadí do dětské kutilské dílny tedy nebude ve většině případů nářadí dětské, ale nářadí zcela běžné, které je ovšem vybráno tak, aby dětem v rámci možností vyhovovalo a dobře a bezpečně se s ním pracovalo.
Bezpečnost v dílně
Jistou zárukou bezpečnosti práce v dílně a s nářadím je už sám fakt, že nářadí správně funguje, tedy že je skutečně funkční. Nicméně proto, aby mohly děti se skutečným naředím pracovat (a ony opravdu mohou), tak je nutné dodržovat určitá pravidla. A to nejenom pravidla bezpečnostní, ale také pravidla správného zacházení s konkrétním druhem nářadí.
Děti rády vše nové zkoumají. Zrovna nářadí může ovšem skrývat některá tajemství, která mohou být při tomto zkoumání vcelku nebezpečná. Jinými slovy, pokud chceme, aby dítě nějaké nářadí bezpečně používalo, musíme ho to naučit. Musíme mu ukázat, z čeho se nářadí skládá, jak přesně funguje a jak se správně používá. Pokud dítě zná správný postup, většinou ho použije. Děti nemají potřebu dělat věci špatně, ale musejí vědět, jak je to správně.
Z čeho v dílně vyrábět?
Pracovní materiál neoddělitelně patří k dobrému vybavení dílny. Materiálů, z kterých je možné v dětské kutilské dílně něco vyrobit existuje celá řada, pro naši potřebu však nejsou zdaleka vhodné všechny. Pro dětské kutění jsou nejvhodnější materiály přívětivé, snadno opracovatelné, trvanlivé, dobře sehnatelné a v rámci možností také ekologické. Kutilský materiál přitom není často potřeba vůbec kupovat, spousta se ho povaluje všude kolem nás.
Z výše uvedeného nám tedy vyplývá, že vhodné materiály jsou dřevo, plast, papír či karton. Materiály jako kov či sklo, jsou vhodné méně, případně vůbec. Neznamená to ovšem, že by měly být dětem zatajeny, to určeně ne. I s takovými materiály by dítě mělo přijít do kontaktu, přestože jejich zpracování přijde na řadu zřejmě až časem. A čím dalším by měla být dílna ještě vybavena? Chybět by určitě neměl spojovací materiál (vruty, šroubky…) a samozřejmě u dětí tak populární všemožné lepící pásky (barevné, papírové atd.).